U heeft geen toestemming gegeven voor het gebruik van cookies en kunt daarom niet inloggen.
Datum | Activiteit |
---|---|
7 nov | Kantine gesloten i.v.m. werkzaamheden |
8 nov | Geen afspraken plannen (mogelijk uitloop ivm storm vertraging) |
15 nov | Klaverjassen |
31 jan | Klaverjassen |
Stijn |
Rianne |
Koveni kamp 2014 (Piraten)
In 2014 gaan we het anders doen! De potloden in Lunteren deden het niet zo goed waardoor het Koveni Kamp op zoek moest naar een nieuwe locatie. Austerlitz! Dat is lekker dichtbij. En dus gaan we voor het eerst in de Koveni-geschiedenis lekker met de fiets.
Het thema is dit jaar 'Piraten' en ook nu weer proberen we een mooi verslag en foto's te maken van dit fantastische evenement.
Dag 1
9.30 verzamelen zegt het kampboekje. Vanaf 9.00 druppelen de eerste kampgangers binnen. De vrachtwagen die voor het vervoer van alle spullen aanwezig is ziet er indrukwekkend groot uit. Het inladen van alle spullen verloopt erg soepel. Nadat de kampbazen gecontroleerd hebben dat iedereen aanwezig is vertrekt het gehele gezelschap om 10.00 op de fiets richting Austerlitz.
Als vrij snel was er een lekke band. Met de hulp van Paul werd dit lek gedicht. Dit kon Paul echter nog 2x doen. De rest van de groep vervolgde de reis vlot. Halverwege werd er even gerust en kon er even wat gedronken worden. 2 uur na vertrek uit Nieuwegein kwam het hele gezelschap aan in Austerlitz. Na een lekkere lunch maakte Henk de kamerindeling bekend en kon het uitpakken beginnen. Nadat de zalen waren ingericht nam de activiteitencommissie het roer over en startte met de eerste activiteit. Deze werd spectulair door middel van film geintroduceerd (Deze film is te zien op facebook). In de film is te zien hoe Piraat Aimee wordt ontvoerd. Aan onze kampgangers de taak om zoveel mogelijk goud te verzamelen om Piraat Aimee te bevrijden.
De eerste activiteit bestond uit het maken van een driemaster, een groepsnaam, een groepslied en een vlag. De groepjes gingen druk aan de slag en hier ontstonden dan ook de mooiste creaties. Zo was er bijvoorbeeld de groep Argg (zeer gewaardeerd door Maurice) en groepsliederen op de melodie van bijvoorbeeld 'Poesje mauw'. De gemaakte driemasters werden ook beoordeeld en uiteindelijk onderworpen aan een drijftest. Uit deze drijftest bleek dat onze kampgangers zeer getalenteerd zijn in het bouwen van schepen. Ze bleven allemaal drijven. Nadat de uitslagen waren opgeteld zaten alle groepjes nog erg dicht bijelkaar.
Het avondmaal bestond uit soep, nasi en dubbelvla.
Vanwege het koele weer buiten vond het avondprogramma 's avonds binnen plaats. Er werden een aantal kleine spelletjes gespeeld waaronder een dictee waarin de woorden: schatkist(voor de F), Kapitein (voor de E), Piratenschip(voor de D), Schipbreukeling (voor de C), Fietspompreparatiesetje (voor de B), Arbeidsongeschiktheidsverzekeringsformulier (voor de leiding). Daarnaast werd er ook nog gezocht naar attributen in het kamphuis en moesten er woorden worden uitgebeeld. De laatste activiteit was voetballen en 'stand in de mand' buiten in het donker.
Rond 23.00 was het voor de kleintjes de hoogste tijd om naar bed te gaan. De grote hebben tot diep in de nacht nog 'pictionary gespeeld' waarin woorden als Knoest, Griekse crisis en GPS-ontvanger werden getekend.
Dag 2
De ochtend begon met de B2 die druk aan het kaarten waren ('Burgemeester'). De activiteitencommissie nam het daarna over met de ochtendgymnastiek. Na het ontbijt bleef het een actieve ochtend met 3 korfbalvarianten. Kompaskorfbal deel 1 (draai de windroos na een doelpunt komt de roos op je eigen windrichting telt het volgende doelpunt dubbel). Kompaskorfbal deel 2 (Een persoon draait de windroos na een doelpunt. Deze persoon kan een zijn directe tegenstander op elk moment vragen naar de lijn te lopen in de gedraaide windrichting). Piratenkorfbal (De ploeg die het doelpunt doorlaat moet een opdracht uitvoeren).
Het tempo zat er deze dag goed in, want direct na deze activiteiten was het tijd voor de lunch. En na de lunch vervolgde het programma direct met de 'minispellen'. Kleine vrijblijvende spelletjes zoals beschuitfluiten, houten been, en nog 4 andere spellen. Na deze actieve periode was de rest van de middag vrij zodat iedereen rustig kon bijkomen en kon oefenen voor de bonte avond.
Het mooie weer zorgde ervoor dat de middag erg gezellig verliep waarin iedereen even bij kon komen van de gebeurtenissen tot nu toe. Het diner voor deze dag bestond uit tomatensoep en macaroni. Voor diegene die dit niet lusten was er brood. Een enkeling had zelfs pizza op het menu staan. Na het eten was het tijd om te kijken hoeveel goudklompjes elk team had verdiend. Na het verdelen van de kadootjes voor de verdienstekaartjes en 'Het Beraed' moest iedereen zich goed aankleden want dit speelde zich af in het bos. Het spel dat we gingen spelen was smokkelaartje op zijn piratenvariant. In 3 rondes moesten telkens 4 groepen smokkelwaar bij de piratenkoning brengen en 2 groepen moesten dit uiteraard voorkomen. Hierbij gold de regel 'Kleintjes mogen wel grote tikken, maar groten niet de kleintjes'. Het spel was enorm spectulair en al gauw had iedereen die zich goed had aangekleed het erg warm. In de derde ronde werd al gauw duidelijk dat het donkerder werd. Er waren redelijk wat valpartijen, maar gelukkig bleef het hierbij. Moe maar voldaan keerde iedereen terug naar het kamphuis.
In de avond was het weer tijd voor spelletjes. Er werd druk gepokerd, gekaart ('Burgemeester') en het 30 seconden spel gespeeld (jongens tegen de meisjes). De meisjes blijken echter bij dit laatste spel toch wel betere resultaten te behalen. Het kampgebouw werd rustiger en rustiger en na nog een laatste opleving rond 2.00 was het 2.30 wel gedaan met dag 2.
Dag 3
Tegen 9 uur ging de wekker voor een nieuwe dag die zoals traditiegetrouw werd gestart met de ochtendgymnastiek. Na het ontbijt kon iedereen zich omkleden en klaarmaken voor een stranddag. Deze voorbereidingen bestonden uit het kleden en insmeren en het klaarmaken van fietsen. Deze stranddag was namelijk bij het henschotermeer en dus moest er eerst een stukje gefietst worden. Ondanks de beperkte afstand was het helaas weer raak en was er een lekke band. Gelukkig was de bezemwagen (Ed) dichtbij en kon de fiets opgehaald worden. Aangekomen bij het Henschotermeer was er nog een fikse wandeling langs het halve meer nodig voordat de plaats van bestemming werd bereikt.
Het programma bestond uit drie spellen: Loopplankquiz, schatzoeken en het verrekijkerspel. Bij de loopplankquiz was het bedoeling door het goed beantwoorden van de vragen de tegenstander eerder van de loopplank af te laten vallen dan jezelf. Bij het schatzoeken waren een aantal goudklompjes verborgen in het zand en deze moesten doormiddel van een schatkaart worden opgespoort. Bij het laatste spel (verrekijkerspel) werd een groep in tweeen verdeeld. Het ene deel moest een woord uitbeelden en het andere deel moest dit woord raden. Zij stonden echter wel aan de andere kant van het meer waardoor ze elkaar niet konden horen.
Het eten en drinken deden we heerlijk in de zon en daarna kon iedereen zijn eigen gang gaan. En zo werd er gelegen in de zon, een zandkasteel gebouwd, kikkervisjes onderzocht, gejonast en lekker geravot in het water.
In de loop van de middag kwamen er wat meer wolken voor de zon en begon de reis terug naar het kamphuis. Voordat we goed en wel op weg waren was er wederom een fiets met problemen (ketting lag eraf). Gelukkig werd dit vakkundig opgelost door Marco waardoor iedereen met de fiets mee terug kon. Zonder verdere technische problemen kwamen aan bij het kampgebouw.
Iedereen kon even lekker bijkomen, douchen en de laatste voorbereidingen treffen voor de bonte avond. Tegen 17.30 gingen we lekker eten. Een groentesoep vooraf en daarna patat met gehaktballen, salade appelmoes. Als nagerecht kreeg iedereen een ijsje en was het tijd om de bonte avond voor te gaan bereiden.
De bonte avond deed met recht zijn naar eer aan. De avond werd afgetrapt met acts van de dames van de F (in alle denkbare combinaties)en de Witch Docter. Maar ook een act die stil stond bij het feit dat dit alweer het 8e Kovenikamp is. Kampbaas Ed lichte de donkere kant van het kamp toe aan de aanwezige ouders. Uit het galgje met 64 tekens werd reclame gemaakt voor de Koveni-dag. Een bijzondere act die niet op de planning stond was de Koveni-flashmob. De avond werd afgesloten met een Pictionary spel. Hierna startte de disco. Er werd druk gedanst tot diep in de nacht. Toen de jeugd langzaam ging slapen was het weer spelletjestijd. De impact van 3 dagen kamp was duidelijk te zien. Het werd al snel rustig en om 2.30 was het uit met de pret.
Dag 4
Na 3 dagen kamp en een geweldige bonte avond start de ochtend op de 4e dag erg rustig. Rond 9.15 werd iedereen rustig gewekt voor het ontbijt. Het ontbijt verliep in een rustig tempo. Na het ontbijt moesten Leon, Alyssa, Sterre, Tessa, Larissa en Merel mee voor het 'Het Beraed' en kwam Klukkluk voor de laatste maal langs om kadootjes uit te reiken.
3 dagen kamp geeft ook 3 dagen rommel. En dat moet allemaal worden opgeruimd. Na het ontbijt en Klukkluk was het tijd om dat te gaan doen. Alle tassen moesten uiteindelijk naar buiten. De lege kamers moesten uiteraard worden geveegd nadat ze ontruimd waren van de spullen.
Na de grote schoonmaak operatie was het tijd voor het eindspel. De groepjes moesten in het bos enveloppen zoeken en per gevonden envelop een kleine opdracht uitvoeren (zoals Pictionary, Hard lopen, scoren op een korf). Wanneer een groep alle enveloppen had gevonden kregen zijn een kaart waarop de locatie van prinses Aimee stond en moesten ze prinses Aimee bevrijden door de enveloppen te openen en met de woorden de juiste zin te vormen. Groep 1 was uiteindelijk de eerste die de enveloppen had gevonden en kon op zoek naar de prinses. Uiteindelijk vonden ze de prinses en wisten haar te bevrijden!
Na dit eindspel was het tijd om even bij te komen en de lunch te nuttigen. Na de lunch sloot de activiteitencommissie het kamp af met een verassing. Tijdens het kamp was er muiterij! Leon, Alyssa, Sterre, Tessa, Larissa en Merel zaten elk niet in hun eigen groepje en probeerde het hele kamp de prestaties te saborteren of hun eigen groepje juist te helpen. Zoals gezegd wist groep 1 ondanks deze tegenwerkingen als eerste prinsen Aimee te bevrijden en zij werden dan ook de winnaar van het Koveni Kamp 2014.
Na het inladen van de vrachtwagen en het maken van groepsfoto werd het rond 15.00 tijd om de fietsen te pakken en terug te rijden naar Nieuwegein. De rit verliep zonder al teveel problemen en tegen 17.30 kwam de groep aan in Nieuwegein.
Na wat te drinken en nog 1 keer de dans van de flashmob voor de kantine te doen keerde iedereen moe maar voldaan huiswaarts.
En daarmee eindigt kamp 2014 en kunnen we spreken van een enorm succesvol kamp. Op naar 2015!